Korte levensloop van de auteur - Reisverslag uit Galder, Nederland van Joost Arendonk - WaarBenJij.nu Korte levensloop van de auteur - Reisverslag uit Galder, Nederland van Joost Arendonk - WaarBenJij.nu

Korte levensloop van de auteur

Blijf op de hoogte en volg Joost

15 Juli 2021 | Nederland, Galder

Mijn vorige blog is uit de lucht gehaald dus begin ik vol goede moed aan een nieuwe. Op dit moment woon ik weer in Nederland, in het pittoreske plaatsje Galder aan de grens met België, in het mooie Brabantse land. Feitelijk gezien ben ik dus niet echt op reis, maar zolang niemand daar iets over zegt tegen de beheerders van de site kan mijn blog gewoon in de lucht blijven.

Ik kom soms nog mensen tegen die denken dat ik nog steeds in Spanje woon terwijl ik daar al 8 jaar weg ben, dus ik zal deze blog beginnen met een korte levensloop.

Ik ben geboren en getogen in Galder. Hier heb ik met veel plezier de eerste 18 jaar van mijn leven doorgebracht. Omdat ik graag in het bos ben was de studie Bos- en Natuurbeheer aan de universiteit van Wageningen een logische keuze. Ik had nog even gedacht om accountant te worden maar omdat ik graag buiten ben/werk heb ik toch voor Wageningen gekozen. De studententijd in Wageningen was mooi, met veel goede leraren, leuke studiegenoten en veel bezoeken aan de natuur.

Het laatste jaar van de studie heb ik in Córdoba, in het zuiden van Spanje, mijn afstudeervak en stage gedaan. Toen dit uiteindelijk was goedgekeurd heb ik aan het Spaans nationaal onderzoeksinstituut voor landbouw en voedsel gewerkt. Hier heb ik onderzocht welke boomsoort het snelst groeit zodat ze deze veelvuldig aan kunnen planten en kunnen gebruiken voor duurzame energie (dit blijkt populier te zijn).

 Het onderzoek interesseert me wel maar het schrijven van wetenschappelijke artikelen duurt me te lang en daarom ben ik daar gestopt en weer teruggekomen naar Holanda. Wat me het meest tegen de borst stuit is dat al die ontzettend interessante wetenschappelijke artikelen lastig te lezen zijn voor de meeste mensen waardoor sommige onderzoeken de rest van de samenleving nooit bereiken. Daar zou iets aan gedaan kunnen worden.

Na een jaartje diverse werkzaamheden in de agrarische sector te hebben verricht was ik geselecteerd om de European Forestry Master te mogen doen. Dit was een fantastische ervaring waar levenslange vriendschappen uit gekomen zijn evenals nieuwe inzichten in natuurbeheer en we hebben veel Europees bosbeheer in de praktijk gezien. Dit heb ik afgerond in 2016.

Ik wilde toen al graag in de tropische bossen werken, maar na 65 sollicitatiebrieven de deur uit te hebben gedaan en steeds nul op het rekest te hebben gekregen heb ik een jaartje als beleidsmedewerker groen in de gemeente Woensdrecht gewerkt. Dat was een hele ervaring, maar niet echt bepaald een goede J

Vervolgens heb ik vrijwilligerswerk gedaan in Argentinië en Colombia om meer over de Zuid-Amerikaanse landbouw, natuur en cultuur te weten te komen. Nu ben ik net terug van een jaar Ecuador.

Dan nu de vraag: waarom een blog aanhouden als je niet meer op reis bent?

Het antwoord hierop bestaat uit 3 delen.

·        Ten eerste hoop ik mooie verhalen/avonturen te kunnen delen die een beetje lichtheid creëren in deze tijden van onzekerheid.

·        Ten tweede deel ik graag een aantal artikelen, podcasts en video’s die, in ieders geval voor mij, zorgen voor een makkelijker leven.

·        En ten derde wil ik graag het een en ander over bossen uitleggen, om die vertaalslag te maken tussen de wetenschap naar de rest van de samenleving. En bossen zijn gewoon gaaf. Er komen ontzettend mooie planten en dieren in voor, die ook graag nog een tijdje blijven leven. Er komen veel medicijnen uit voort, onder andere tegen kanker en mentale problemen (en het lijkt er op dat deze laatste groep steeds erger wordt in de Westerse wereld). Daarnaast hebben ze laatst nog een aalsoort van 50 centimeter ontdekt, dus wie weet wat er allemaal nog meer voor moois te ontdekken valt. En verder is het gewoon fijn en rustgevend om er te wandelen of op vakantie te gaan. Of zoals ze in het Engels zouden zeggen: In the forest there is no wifi but the connection is better.

 

Het wordt een wekelijkse blog en op de website is het mogelijk je aan te melden zodat je een notificatie krijgt wanneer de volgende gepubliceerd wordt. 

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Actief sinds 15 Juli 2021
Verslag gelezen: 69
Totaal aantal bezoekers 8882

Voorgaande reizen:

13 December 2021 - 31 Januari 2022

natuur

15 Juli 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

15 Juli 2020 - 15 Juli 2020

Korte levensloop van de auteur

22 Juni 2019 - 01 Augustus 2019

Argentinie

Landen bezocht: