Druk, druk, druk - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Joost Arendonk - WaarBenJij.nu Druk, druk, druk - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Joost Arendonk - WaarBenJij.nu

Druk, druk, druk

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

21 September 2021 | Nederland, Nederland

Wanneer je tegenwoordig aan iemand vraagt hoe het gaat dan is een vaak gehoord antwoord: ik heb het heel druk. Sommige mensen kijken je dan met trots aan alsof ze je duidelijk willen maken dat ze goed bezig zijn terwijl anderen het met neerhangende schouders mededelen. Zeggen dat je het druk hebt zegt dus op zichzelf niet zoveel als het voor de een iets positiefs is en voor de ander iets negatiefs. Dit in tegenstelling tot: het gaat goed. Dit kan alleen iets positiefs betekenen en wordt nooit gebruikt wanneer iemand zich slecht voelt. Wat er voor iemand nodig is om zich goed te voelen kan voor iedereen verschillend zijn, maar de term zelf spreekt voor zich.

Ik denk dat het normaal is dat iedereen het met tijden druk heeft. Wanneer je er net een mooi project in je agenda bij probeert te stoppen, of je 3e kind een huilbaby is, dat zijn periodes waarin je druk kunt ervaren. Er zijn echter ook mensen die altijd zeggen dat ze het druk hebben. Dat klinkt mij vrij onnatuurlijk in de oren. Dan lijkt het er meer op dat je de agenda helemaal vol probeert te proppen zodat je niet echt na hoeft te denken waar je mee bezig bent. Het wordt ook algemeen geaccepteerd om onder sociale verplichtingen uit te komen. Als iemand vraagt of je op zijn verjaardag komt en je zegt: Nee, helaas ik heb het heel druk. Dan lijkt het net of je met belangrijke dingen bezig bent. Als je met de reactie komt, nee helaas want ik ga dan werken, dat wordt een stuk minder goed opgepakt. Omdat je dan voelt dat je toch op de tweede plaats komt.

Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen die de regel bevestigen. Laatst werkte ik met een dame van een jaar of 50. Zij heeft 3 kinderen en is gescheiden van haar ex-echtgenoot. Die man had toen besloten om zich uit te schrijven uit Nederland, in Indonesië te gaan wonen en nooit alimentatie te betalen. Deze vrouw moest toen geld verdienen om een gezin te kunnen voeden en ook 3 kinderen opvoeden. Het was zo erg dat bij het begin van een schooljaar ze geen geld had om schoolboeken voor haar kinderen te kopen. In zo’n geval is het geheel rechtvaardig dat je druk ervaart.

Mocht je niet in zo’n dergelijke situatie zitten dan moet het redelijk goed mogelijk zijn om voldoende geld te verdienen om te overleven. Al de zaken die je verder nog oppakt zijn voornamelijk om aan je eigen verwachtingen te kunnen voldoen. Je wilt bijvoorbeeld een groot huis of 3 keer per jaar op vakantie. Dan is nog wel de vraag of dit verlangen echt uit jezelf komt of wordt bepaald door je omgeving. Want wanneer de rest van je groep altijd 1 keer per jaar op vakantie gaat binnen Nederland is de kans heel klein dat je zelf wel 2 keer per jaar een verre reis wilt maken. En omgekeerd werkt dit natuurlijk ook zo. Wanneer de rest van de groep een groot huis heeft en 2 auto’s voor de deur, wil je dit zelf ook graag. En hierdoor moet je natuurlijk veel werk verrichten om dit te kunnen bereiken.

Nu is hard werken en je best doen natuurlijk prima. Maar als je hier altijd druk bij ervaart neem je misschien iets te veel hooi op je vork. Zeggen dat je het druk hebt is tegenwoordig een verkapte vorm van klagen terwijl het eigenlijk goed gaat.
Als ik aan iemand vraag hoe het met diegene gaat, hoor ik liever als reactie: HET GAAT HEEL GOED,
in plaats van: ik heb het heel druk.

En als je het echt denkt zo druk te hebben stop dan met tv of films te kijken. Je rust er niet echt van uit en wanneer je ermee stopt zul je zien dat je in de avond een zee van tijd over hebt, die je dan aan andere zaken kunt besteden. Omdat je aan het einde van de dag meestal niet echt kunt werken, kun je bijvoorbeeld een ronde gaan wandelen, een boek lezen of gewoon met iemand praten.

Probeer het eens een week en zie hoeveel tijd en energie je overhoud.


Mijn inspiratie om het niet te druk te hebben komt uit een artikel dat ik een jaar of 5 gelezen heb, dat geschreven staat in het boek Tools of Titans van Tim Ferriss (een aanrader).

Het artikel heet: Lazy: A Manifesto

Op dit moment kan ik er alleen nog de audio-versie op youtube van vinden: https://www.youtube.com/watch?v=WWyV_GaH7K0

Het is in het Engels. Mocht iemand een keer de vertaling lezen dan schrijf ik die graag een keerte. Maar het lijkt me niet zo’n goed idee om deze op mijn blog te plaatsen, in verband met auteursrechten en dergelijke. Hopelijk leidt het tot het inzicht dat het leven te kort is om het druk te hebben 

  • 30 September 2021 - 13:38

    Joost Van Arendonk:

    Mocht er iemand nog een mooi deuntje zoeken om tot rust te komen in deze bangelijk drukke tijden dan heb ik hier nog een goed stukje muziek:
    Hymn to the divine mother akasha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nederland

Joost

Actief sinds 15 Juli 2021
Verslag gelezen: 202
Totaal aantal bezoekers 8864

Voorgaande reizen:

13 December 2021 - 31 Januari 2022

natuur

15 Juli 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

15 Juli 2020 - 15 Juli 2020

Korte levensloop van de auteur

22 Juni 2019 - 01 Augustus 2019

Argentinie

Landen bezocht: