Fietskoerier met een topsalaris - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Joost Arendonk - WaarBenJij.nu Fietskoerier met een topsalaris - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Joost Arendonk - WaarBenJij.nu

Fietskoerier met een topsalaris

Door: Joost

Blijf op de hoogte en volg Joost

30 November 2021 | Nederland, Nederland

Allereerst wil ik iedereen bedanken die gedoneerd heeft voor de sponsoractie van Greenpeace om vuurzeeën in de natuur tegen te gaan. De wandeling behorende bij de actie heb ik over een paar dagen uitgespreid zodat het goed te doen was om de 40 kilometer af te leggen. Er is een mooi bedrag binnengekomen waardoor brandweerlieden een goede training kunnen krijgen om hun werk snel en vakkundig uit te voeren.

Ik merk dat er een groot verschil zit in de hoeveelheid tijd die het kost om een blogpost te schrijven waarin veel feiten en cijfers zitten, vergeleken met een post over een reis of een stuk gebaseerd op een ervaring. Omdat ik op dit moment naast de blog nog redelijk veel andere zaken probeer draaiende te houden volgt hier een stuk over mijn werkervaring van de afgelopen tijd.

Een aantal maanden geleden heb ik mezelf ingeschreven als kleine zelfstandige om op deze manier meer geld te kunnen verdienen vergeleken een baan in loondienst. Daarnaast is het zo ook makkelijker om diverse werkzaamheden uit te voeren, wat het leuker maakt. De klussen variëren van afwassen in een klooster tot hovenier, magazijnmedewerker en fietskoerier. Over het laatste vertel ik graag iets meer.

Het bedrijf waar ik voor fiets heet Flink. Zij hebben vestigingen in het centrum van grote steden, en ik werk voor degene in Breda. Het concept van het bedrijf is om boodschappen die digitaal besteld zijn binnen 10 minuten af te leveren bij de klant. Om dit te kunnen realiseren is het slechts mogelijk om bestellingen te plaatsen wanneer je in het centrum woont. Het duurt 1 minuut om de boodschappen bij elkaar te zoeken en dan krijgt de koerier een elektrische fiets mee en moeten ze binnen 9 minuten afgeleverd worden. Overdag zijn we meestal met een man of 10 aan het fietsen en in de avond is het vaak nog drukker. Zeker nu de winkels in de avond dicht zijn en wij tot 12 uur ’s nachts leveren is het de laatste tijd lekker druk. De collega’s zijn bijna allemaal een stuk jonger en wanneer we aan het wachten zijn op een bestelling houden ze ervan om op hun telefoon een film te kijken. Dat maakt het enigszins lastig om een gesprek aan te knopen maar gelukkig zijn er ook medewerkers die hier wel voor open staan. Dankzij het lezen van een blogpost van Rene Diekstra over het idee dat iedereen een interessant verhaal te vertellen heeft (zie de link hieronder) raakte ik met een collega in gesprek. Hij komt uit Ierland en is een goede artiest. Normaal verdient hij zijn geld met optreden, maar door omstandigheden was dit het laatste anderhalf jaar niet mogelijk. Als alternatieve manier om inkomsten te genereren werkte hij een jaar in een bar, totdat het nachtwerk hem op begon te breken. Sinds een paar weken is hij dus medekoerier en heeft de tijd van zijn leven. Hij houdt van fietsen, hij houdt van regen en geeft aan luidkeels te zingen wanneer hij aan het bezorgen is. Dat veranderde mijn manier van denken over deze baan. De eerste paar weken voelde ik mezelf te goed voor dit werk. Nu denk ik: ik houd ook van fietsen, ik ben graag buiten en het is fijn om klanten blij te zien. Verder werk ik nu samen met jongeren waar ik normaal gesproken geen contact mee zou hebben maar die wel heel grappig en enthousiast zijn. Zelfs toen ik vandaag tijdens het werk tegen het asfalt aan kopte omdat het glad was vanwege de regen was ik in een goede bui.

Andere mensen zullen nu natuurlijk wel denken: maar Joost je hebt lang gestudeerd daar moet je iets mee gaan doen. Daar ben ik het ook wel mee eens, en ik heb er ook alle vertrouwen in dat er in de toekomst mooie projecten op mijn pad komen. Maar door omstandigheden is de situatie nu echter zo, en ik kan mezelf daar tegen verzetten of die volledig accepteren, en dan kies ik voor het laatste.

Dus voor nu kan ik met trots zeggen: Ik ben fietskoerier en ik hou van mijn baan!!!

De blogpost van meneer Diekstra waar ik het over had valt hier te vinden en is zeker een aanrader:
https://diekstra.nl/leer-van-iedereen/

  • 03 December 2021 - 17:29

    Dorien:

    Goed zo Joost, that's the spirit! Een positieve mindset is wat telt. Hoop wel dat je deze winter het asfalt niet al te vaak aantikt ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Nederland

Joost

Actief sinds 15 Juli 2021
Verslag gelezen: 837
Totaal aantal bezoekers 8851

Voorgaande reizen:

13 December 2021 - 31 Januari 2022

natuur

15 Juli 2021 - 31 December 2021

Mijn eerste reis

15 Juli 2020 - 15 Juli 2020

Korte levensloop van de auteur

22 Juni 2019 - 01 Augustus 2019

Argentinie

Landen bezocht: